opony - Motoryzacja i Motocykle

opony

Ogumienie ważne poza granicami Polski Polskie prawo drogowe jest stosunkowo łagodne wobec wszystkich kierowców. Można tę kwestię udowadniać na różnego rodzaju przykładach, my jednak skupimy się na samym ogumieniu. U nas bowiem samochodem można latem jeździć na zimowych oponach, można także zimą jeździć na letnich. Pod tym względem pełna dowolność - jedyny warunek, jaki musi spełniać kierowca, to posiadanie dwóch takich samych opon na osi i dbanie, by nie były one łyse. Zupełnie inaczej wygląda to poza granicami Polski. Na drogach w Niemczech latem trzeba jeździć na letnich oponach a zima na zimowych. Niestosowanie się do tych nakazów grozi bardzo wysokimi mandatami. Jeśli planujemy więc wycieczkę poza granice Polski, to musimy przygotować do tego samochód. Tutaj z pomocą przychodzą autowarsztaty mające w swojej ofercie usługi wulkanizacyjne. Nierzadko takie autowarsztaty sprzedają nawet opony, niekiedy je naprawiają żłobiąc nowy biernik. Do tego oczywiście dochodzi profesjonalny serwis związany z szybką wymianą opon. Na pewno warto korzystać z usług takich warsztatów. Oczywiście parę złotych za takie usługi trzeba będzie zapłacić, ale nawet jeśli mamy swoje własne opony zimowe i letnie, to wymieniania ich na parkingu lub garażu to absurd. Po co się brudzić i męczyć? Średnio autowarsztaty żądają około 100 do 150 złotych za wymianę czterech opon na kołach samochodu. Odbywa się to w ekspresowym tempie i co najwalniejsze - dzisiejsze autowarsztaty dysponują świetnym sprzętem diagnostycznym, który bardzo ładnie centruje koła, by nie było żadnych wahnięć ani potocznego "bicia". Tego typu wadliwe założenie koła z ogumieniem wiąże się ze zniszczeniem osi koła, a naprawa takiego to dość poważne koszta. Autowarsztaty bardzo często inwestują w budowę zaplecza wulkanizacyjnego. Częściej bowiem kierowcy dają zarobić mechanikom w tej gestii, a to przecież zadane stosunkowo łatwe do wykonania. Dla zaprawionych w bojach mechaników i wulkanizatorów zamiana czterech opon to kwestia dwudziestu do trzydziestu minut. W tym wszystkim bardzo intryguje nasz kodeks drogowy. Oczywiście nie jesteśmy za tym, by go drastycznie zaostrzać. Ale jedno jest pewne - w krajach, gdzie są większe wymogi odnośnie jakości pojazdów wypadków jest zdecydowanie mniej, niż w naszym kraju. Na pewno polskie prawo powinno obligować kierowców do jeżdżenia w odpowiednich porach roku na oponach zimowych i letnich. Nie po to, by wielowarsztatowy zarabiały na kierowcach, ale żeby jazda samochodem była bezpieczniejsza. Naturalnie w tej kwestii najczęściej winę ponoszą sami kierowcy, a nie ich opony. Nie mniej na pewno jakość jazdy i przyczepność do podłoża w tym wypadku ma dość spore znaczenie. Oby ten przepis się zmienił. Na pewno liczą na to autowarsztaty i ich właściciele, oraz ci, którym zależy by ilość wpadków była jak najmniejsza. I oby te oczekiwania niebawem się spełniły. ... Lista plików strony